اصل و اصول لوله کشی ساختمان

اصل و اصول لوله کشی ساختمان

هنگام گذاشتن لوله در زمین باید به این نکته توجه کنید که لوله کشینباید بسیار عمیق و یا بسیار سطحی انجام بگیرد. جای دادن لوله ها در عمق زیاد موجب آسیب رسیدن به آنها در اثر فشار خاک می گردد و تعمیر آن را دچار مشکل می کند.همچنین اگر آنها به صورت سطحی در یک گودال تقریبا معمولی تعبیه و جاسازی شوند احتیاج به مراقبت زیادی دارند و امکان دارد با عبور ماشین سنگین از روی گودال ، لوله ها نشست کنند و آسیب ببینند.

تامین کردن کیفیت آب از چه طریق انجام می گیرد؟

تامین کردن کیفیت آب از طریق شبکه های آبرسانی عمومی انجام می گیرد که این موضوع با رعایت قوانین و استاندارد های لازم در تامین کردن آب آشامیدنی ممکن می شود. برای استفاده کردن از آب آشامیدنی سالم بدون تغییر رنگ و مزه باید اول لوله ها را از جنس مرغوب و با کیفیت انتخاب نمائید. در صورتی که نصب لوله های نامرغوب نصب کنید امکان نشتی آب وجود دارد و کیفیت آب آشامیدنی را تحت تاثیر قرار می دهد.
لوله کشی فاضلاب باید دارای ظرفیت مناسب باشد تا بدون هیچ گونه گرفتگی و انباشتن فاضلاب آنها را به فاضلاب شهری انتقال داده و از ساختمان دور کند. توجه نکردن به ظرفیت لوله ها باعث انباشته شدن مواد جامد و رسوب در آن ها می شود، در نتیجه لوله ها بسته و مسدود شده و نیاز به تخلیه پیدا می کنند.

 

هنگام لوله کشی باید به چه نکاتی دقت نمود؟


هنگام لوله کشی باید به این نکته دقت کنید که لوله ها در مکان های دور از انجماد نصب شوند به این دلیل که انجماد باعث ترک خوردن آنها و نشتی آب می شود . علاوه بر مکان جای گیری لوله ها باید در مکانی قرار بگیرد که به راحتی بشود به آن دسترسی پیدا کرد و در صورت نیاز به تعمیر آن ها را بررسی کرد.لوله های آب گرم و سرد طبق اصول باید در نکانی نصب شوند که از خوردگی ، سایش ، انجماد و عامل های دیگر در امان باشند.لوله کشی و اتصالات آن باید غیرقابل نفوذ باشند تا بتوانید آنها را از آلودگی ها دور نگهدارید و به آسانی مورد استفاده قرار دهید و تجه داشته باشید کخمکان هایی که در مسیر لوله کشی قرار می گیرند باید در برابر نشتی مقاوم باشند و به آسانی بتوانید آن ها را تمیزکنید.
برای استفاده نمودن از آب تمیز باید چند خروجی در ساختمان نصب و تعبیه گردد تا بتوانید در مواقع لزوم به آب مورد نیاز دسترسی داشت.
برای دسترسی به مقدار آب مورد نیاز باید از پمپ در ساختمان استفاده کنید. تامین آب لازم برای ساختمان های اداری و منازل مسکونی باید بر اساس فشار استاندارد باشد.
لوله کشی یک ساختمان باید طوری انجام بگیرد که باعث به هدر رفتن آب و یا ورود کردن آب تمیز به فاضلاب نگردد. آب آشامیدنی باید از راه لوله کشی درست و صحیح در داخل ساختمان تامین گردد.برای رعایت کردن بهداشت شخصی، دسترسی آسان و راحت به آب امری بسیار ضروری می باشد.

 

طراحی و اجرا کردن سیستم لوله کشی ساختمان 


طراحی و اجرا کردن سیستم لوله کشی ساختمان باید طوری باشد که مواد زائد و فاضلاب از راه لوله ها وارد فاضلاب شود. در صورت وجود فاضلاب شهری در نزدیکی ساختمان ، زهکشی ساختمان باید به آن ریخته شود.اما در صورت وجود نداشتن فاضلاب شهری باید از مخازن مخصوص برای دفع اضلاب انسانی و مواد زائد برای جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای ساکنین استفاده گردد.
طراحی سیستم زهکشی ساختمان باید به روشی باشد که بالای آن یک لوله تهویه که سطح آن بالای سقف قرار بگیرد،نصب گردد.هوا باید به راحتی از لوله ها عبور کرده و بوی نامطبوع را به بیرون ساختمان ببرد.علاوه بر آن ، این سیستم باید از بازگشت فاضلاب به دلیل سیل یا مورد های دیگر به لوله کشی ساختمان جلوگیری نماید.
هنگام نصب وسایل و تجهیزات گرمایشی به این نکته دقت کنید که انبساط آب و درجه حرارت آن به لوله ها آسیب وارد ننماید.
استفاده از سیفون در لوله های فاضلاب کاری بسیار ضروری است. سیفون ها از ایجاد شدن بوی بد فاضلاب در ساختمان جلوگیری به عمل می آورند و مانع از بیرون آمدن حشرات می گردند. سیفون ها باید به روشی استاندارد نصب و راه اندازی گردند.
درفصل زمستان باید از لوله های نصب شده مراقبت کرد تا دچار یخ زدن و انقباض نشوند.
درصورت استفاده کردن از لوله های پلیمری باید از آن ها در برابر نور خورشید محافظت گردد تا دچار خرابی و آسیب نگردند.
شیب بندی لوله ها مخصوصا لوله های فاضلاب کاری بسیار پر اهمیت در ساختمان به حساب می آید . برای توزیع کردن آب در یک شبکه ، محل جای گیری منبع باید بالاتر از محلی باشد که آب به آن هدایت می گردد ، این شیب باید هم در لوله های آب و هم در لوله های فاضلاب رعایت شود تا مانع از گرفتگی لوله ها شود.
بر روی لوله های انتقال دهنده آب و فاضلاب نباید وزن اضافی اعمال کرد به این دلیل که باعث آسیب دیدن آن ها می شود. از این جهت باید وزن شیرآلات ، کلکتور ها ، شیر های اصلی و فرعی و ... را روی لوله ها انداخت.
در صورتی که لوله کشی در فضای باز انجام دادید باید از یک عایق مناسب برای محافظت از لوله ها در برابر عوامل مختلف استفاده نمود.